Featured

پیامدهای سیاسی و اجتماعی اعدام نوید افکاری ۲۴شهریور۹۹

 پس از اعدام جنایتکارانهٔ قهرمان ملی قیام، نوید افکاری شاهد بازتابهای بسیار گستردهٔ این اعدام در داخل و خارج کشور هستیم.

بازتابهای داخلی

در داخل، شماری از زندانیان سیاسی در زندانهای مختلف کشور، گروههایی از دانشجویان چند دانشگاه کشور، اقشار مختلف و حتی برخی هنرمندان و چهره‌های سرشناس، با انتشار اطلاعیه‌ها یا نامه‌هایی، این جنایت را محکوم کرده‌اند و با نوید شهید برای ادامهٔ راهش پیمان بسته‌اند.

مقصود رژیم از این اعدام ارعاب بود. ولی این پیامها و اطلاعیه‌ها، فضای برانگیختگی و انگیزشی را که شهادت نوید به‌وجود آورده، منعکس می‌کند؛ ذکر چند نمونه در این رابطه روشنگر است:

جمعی از زندانیان سیاسی زندان تهران بزرگ (فشافویه): «پیام ما به‌خلق محبوبمان و به‌خانواده داغدار نوید این است: «سکوت نکنید». راه چاره ما با این رژیم سرکوبگر و جانی، ایستادگی است و شورش!».

جمعی از زندانیان سیاسی زندان مرکزی کرج: «باید پاسخ اعدام جوان شورشی و قهرمان کشتی نوید افکاری را از یک‌سو با شورش و قیام، و از سوی دیگر با آتش بدهیم».

جمعی از زندانیان زندان قزل‌حصار: «فوران خشم و گرمای خیزش و قیام مردم ایران را از آتشفشان خون نوید، از پشت میله‌های زندان حس می‌کنیم».

جمعی از جوانان تهران: «ما ملتزمیم برای جلو گیری از اعدام دوبارهٔ جوانان با شرافت کشورمان توسط حکومت نامشروع و تحمیلی ولایت‌فقیه، به‌جنبشی جانانه متوسل شویم».

گروهی از دانشجویان دانشگاه شریف: «رژیم نشان داد که تنها یک زبان را می‌فهمد و آن زبان خشم مردم است که به‌زودی بر تختش زبانه خواهد کشید».

بیانیهٔ جمعی از رانندگان جاده‌یی: «هر کدام یک نوید می‌شویم».

بازتابهای بین‌المللی اعدام نوید افکاری

بازتابهای بین‌المللی در قبال این اعدام، هم به‌لحاظ گستردگی و تنوع طیفی که در این کارزار شرکت دارند وهم به‌لحاظ ادبیات به‌کاررفته در آنها کاملاً بی‌سابقه است و درطیف گسترده ای این جنایت را محکوم کرده‌اند، از بالاترین مقام‌های دولتی، نمایندگان پارلمانها، چهره‌های نامدار دنیای ورزش، مجامع، نهادها و تشکلهای ورزشی و اجتماعی، دانشمندان برندهٔ جایزهٔ نوبل، نویسندگان و مشهورترین هنرمندان و مردم عادی دیده می‌شوند.

سؤال این است که دامنهٔ تأثیر این واکنش‌ها تا کجاست؟

بازیکنان تیم فوتبال زنان فورتنا اولتن سوئیس در یک عکس تیمی و با در درست داشتن جمله؛ «ما نوید هستیم»

لغو سفر ظریف به آلمان

تا همین جا و در اولین تأثیر سیاسی سفر برنامه‌ریزی شدهٔ ظریف وزیر خارجهٔ رژیم به برلین و ایراد سخنرانی در شورای روابط خارجی لغو شد.

سفری که خبرگزاری نیروی تروریستی قدس رژیم آن را یک سفر دیپلماتیک مهم که در زمانی حساس قرار بود انجام شود توصیف کرده است.

طبعاً برنامهٔ بعدی ظریف برای سفر به ۴پایتخت اروپایی دیگر (پاریس، لندن، رم و مادرید) نیز لغو شد.

علاوه بر آن به گفتهٔ سخنگوی وزارت‌خارجهٔ رژیم تور دیپلماتیک ظریف به برخی کشورهای آفریقایی و آسیایی، نیز که قرار بود در ادامهٔ سفر اروپایی ظریف انجام شود نیز، تا آینده نامعلومی به تأخیر افتاد

Share:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Fixed Sidebar (true/false)

حق چاپ - 2020 کلیه حقوق محفوظ است. با پشتیبانی Blogger.

latestcomments

تبليغ

بازي

About Me

تختگاه و سکوی مستقل که جدیدترین و تازه ترین ها را برای همه افرادی که در خارج و داخل کشور زندگی می کنند، ارائه می دهد.

مجسمۀ رئیس جمهوری روسیه از موزۀ «گرِوَن» پاریس برداشته شد

  در پی تهاجم روسیه به اوکراین، موزه گرِوَن در پاریس مجسمه مومی ولادیمیر پوتین را جمع آوری کرد. مدیر اين موزه به خبرگزاری فرانسه گفت که موزه...

جستجو

آرشيو

جمال

اخبار

العاب

Post Top Ad

Post Top Ad

Author Details

العاب

اخر المواضيع

فرم تماس

نام

ایمیل *

پیام *

Post Top Ad

كيك

احدث المواضيع

بايگانی وبلاگ

Recent Posts

Unordered List

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
  • Aliquam tincidunt mauris eu risus.
  • Vestibulum auctor dapibus neque.

Pages

Theme Support

Need our help to upload or customize this blogger template? Contact me with details about the theme customization you need.