Featured

‌فراخوان شیرین عبادی برای هم‌صدایی در«نه به اعدام» در روزجهانی مبارزه با اعدام

 شیرین عبادی، فعال حقوق بشر و حقوق دان برجسته در مطلبی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است به هم‌صدایی در«نه به اعدام» در روزجهانی مبارزه با اعدام فراخوان داد.


فراخوان خانم عبادی به شرح زیر است:

دهم اکتبر (۱۹ مهر) روز جهانی مبارزه با اعدام، نمادی از یک راه پرفراز و نشیب برای لغو این مجازات است. ملتهایی که در این راه پیشگام بوده‌اند نشان داده‌اند که اعدام‌بس یک ارزش انسانی، اساسی و جهانی است.. این تلاش در دنیا تا حد زیادی هم به ثمر نشسته است. به طوری که طبق آمار سازمان عفو بین‌الملل در سال ۲۰۱۹ شاهد کمترین آمار جهانی اعدام در دهه گذشته بودیم. 


نه به اعدام | HRDTurkmenSahra


با این حال آمار اعدام در ایران نه‌تنها امیدوارکننده نیست که برعکس، ایران در کل دنیا بعد از چین بالاترین رتبه اعدام کنندگان را در سال گذشته (۲۰۱۹) داشت که این روند تا سال ۲۰۲۰ نیز ادامه یافته است

در بین اعدام شوندگان و محکومان به اعدام در ایران نوجوانانی بوده‌اند که در زمان ارتکاب جرم زیر سن قانونی یعنی ۱۸ سال داشتند. 

همچنین در بین اعدام شدگان فعالین سیاسی و مدنی بودند که با اتهام‌های مختلف از جمله قتل ، مبارزه مسلحانه ، محاربه و بغی به اعدام محکوم شدند .  حکومت با دستگیری معترضان و منتقدان خود، آنان را زیر شکنجه‌های طاقت فرسا وادار می کند که به اعمال ناکرده اعتراف کنند تا با این بهانه بتواند در بیدادگاه‌های خود برایشان حکم اعدام صادر کند. 


جنایتی برای ارعاب و ترساندن مردم از اعتراض، که از خود اعدام هم هولناکتر است. 


اما مردم ایران هم با هوشیاری در برابر این جنایت ساکت ننشستند و به خصوص در سال گذشته بعد از اینکه نوید افکاری، در زندان با شجاعت اعلام کرد که زیر شکنجه ناچار به اعتراف علیه خود شده و هیچ سندی دال بر محکومیت او جز اعترافات خودش وجود ندارد، در حمایت از او میلیونها بار هشتگ « نه به اعدام» و «اعدام نکنید» را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. و ترند شدن این هشتگ   باعث شد دنیا صدای مخالفت ایرانیان با اعدام را بشنود. 

با این حال حکومت ایران خواسته سیاسی‌اش برای ترساندن مردم را به کرسی نشاند و نوید را اعدام کرد. همان راهی که ۴۲ سال پیموده و #فرزاد_کمانگر ها و #نوید_افکاری ‌ها در این راه کم نبوده‌اند. 


اما از این مبارزه و این تلاش همه باید یاد بگیریم. یک دست صدا ندارد اما هم‌صدایی ما حتما شنیده می‌شود! پس  اجازه ندهیم این صدا خاموش شود. 


هنوز بسیاری از محکومان به اعدام در زندان منتظر اجرای حکم  یا اعاده دادرسی هستند. نام دستکم سی نفر از آنها منتشر شده است


اعدام مجازات بی‌بازگشت است و بسیاری از حقوقدانان دنیا و متخصصان علوم انسانی برای خطاهای انسانی ( در صورت ارتکاب ) مجازات‌های جایگزین از جمله زندان در نظر گرفته‌اند. 


بیاید همگی در روز شنبه  #دهم_اکتبر ۲۰۲۰ ( ۱۹ مهرماه ۱۳۹۹) در ساعت ۲۰ تا ۲۲ به وقت ایران، با صدایی واحد «به اعدام نه بگوییم».


بیایید با نوشتن از #نه_به_اعدام، از زندگی و امید به آینده بگوییم.


از همه شما، چه فرد، چه سازمان ها و گروه‌های حقوق بشری و چه رسانه‌ها درخواست می‌کنم در هم‌رسانی این صدا همگام شوید.

برای رسیدن به زندگی باید با هم و کنار هم از مرگ و اعدام رد شویم! 

Share:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Fixed Sidebar (true/false)

حق چاپ - 2020 کلیه حقوق محفوظ است. با پشتیبانی Blogger.

latestcomments

تبليغ

بازي

About Me

تختگاه و سکوی مستقل که جدیدترین و تازه ترین ها را برای همه افرادی که در خارج و داخل کشور زندگی می کنند، ارائه می دهد.

مجسمۀ رئیس جمهوری روسیه از موزۀ «گرِوَن» پاریس برداشته شد

  در پی تهاجم روسیه به اوکراین، موزه گرِوَن در پاریس مجسمه مومی ولادیمیر پوتین را جمع آوری کرد. مدیر اين موزه به خبرگزاری فرانسه گفت که موزه...

جستجو

آرشيو

جمال

اخبار

العاب

Post Top Ad

Post Top Ad

Author Details

العاب

اخر المواضيع

فرم تماس

نام

ایمیل *

پیام *

Post Top Ad

كيك

احدث المواضيع

بايگانی وبلاگ

Recent Posts

Unordered List

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
  • Aliquam tincidunt mauris eu risus.
  • Vestibulum auctor dapibus neque.

Pages

Theme Support

Need our help to upload or customize this blogger template? Contact me with details about the theme customization you need.