Featured

بازگشت سریع به توافق هسته ای با ایران حتی در زمان بایدن اتفاق نمی افتد

 احتمالاً امید اروپایی‌ها مبنی بر بازگشت سریع به توافق هسته ای در دوره رئیس جمهور جدید آمریکا بە حقیقت نخواهد پیوست.


آیا هنری کیسینجر، مشاور امنیتی و وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده را به یاد دارید؟ اظهارات وی در مورد توافق هسته ای با ایران ، که آلمان سالهاست از این نقض پشتیبانی می‌کند ، شنیده نشد. در ابتدای امسال این پیرمرد ۸۷ساله هشدار داد: "ما نباید خودمان را گول بزنیم."

"من فکر نمی کنم که توافق ایران ، با محدودیت زمانی و بسیاری از شکاف ها ، منجر به چیزی غیر از آوردن سلاح هسته ای در سراسر خاورمیانه شود ، ایجاد یک وضعیت تنش نهفته که دیر یا زود شروع خواهد شد خواهد رسید ."

کیسینجر چشم انداز وحشتناک جنگ هسته ای در خاور نزدیک -خاورمیانه را بر روی دیوار نقاشی می کند ، که اگر بقایای توافق هسته ای و استراتژی گفت وگو بر اساس آن حفظ شود ، "دیر یا زود" آغاز خواهد شد.

اخطار بسیار موجه وی متوجه رئیس جمهور جدید آمریكا جو بایدن است كه در انتخابات ریاست جمهوری اعلام كرد "در صورت بازگشت تهران به اجرای توافق نامه" می خواهد دوباره به توافق هسته ای بپیوندد.
رژیم به شیوه خود به این حسن نیت واکنش نشان داد: این کشور سلاح هسته ای خود را پیش برد و تهدید کرد که اگر دولت جدید تحریم های اعمال شده توسط دونالد ترامپ تا اواسط فوریه ۲۰۲۱را لغو نکند ، بازرسان آژانس انرژی هسته ای را اخراج خواهد کرد.


از این گذشته ، این تلاش برای باج خواهی ناکام مانده است ، از این رو می توان گفت: بازگشت سریع به توافق هسته ای نیز در دوره بایدن امکان پذیر نخواهد بود. اولا ، نقض توافق نامه ایران تا حدی اضافه شده است که کاهش تسلیحات هسته ای ایران به سطح مورد نیاز توافق هسته ای ماه ها طول خواهد کشید .

ثانیا ، وزیر امور خارجه جدید آنتونی بلینکن در جلسه دادرسی گفت: "ما ابتدا باید بررسی کنیم که آیا حرف آنها  صحت دارد وقتی آنها می گویند آنها دوباره به تعهدات خود عمل می کنند یا نه ، و سپس ما از آنجا بررسی خواهیم کرد." 

ثالثاً ، بلینکن قول داد که دولت جدید قبل از شروع مجدد مذاکرات با اسرائیل و کشورهای حوزه خلیج فارس هماهنگی خواهد کرد.

اما دقیقاً همان چیزی که ایالات متحده از ایران انتظار دارد ، یعنی اینکه این کشور پیش پرداخت کند ، تهران نیز از واشنگتن همان را انتظار دارد.

در همین زمان ، رژیم بی وقفه به تولید اجزای اورانیوم ، که منحصراً برای اهداف نظامی استفاده می شود ، ادامه می دهد. برخلاف آنچه بسیاری امیدوار بودند ، نشانه ها حتی پس از پیروزی بایدن در انتخابات نیز طوفانی را نشان می دهد.

به طور خاص در آلمان ، گیدو اشتاینبرگ ابراز نگرانی کرد. این کارشناس مشهور خاورمیانه برای مهمترین اتاق فکر سیاست خارجی در آلمان ، بنیاد علم و سیاست فعالیت می کند.

پیش بینی او که اوایل سال جاری در مقاله ای از آکادمی فدرال برای سیاست های امنیتی منتشر کرد ، "بازگشت به توافق هسته ای با ایران در شکل اولیه آن بعید است." بلکه ، درگیری می تواند بیشتر شود، علتش در درجه اول گسترش ایران در خاورمیانه است. هدف جمهوری اسلامی به عنوان یک قدرت شیعه - اسلامی و انقلابی - ضد امپریالیستی ... بازنگری در توازن قدرت منطقه ای است."

اشتاینبرگ معتقد است بعید است به دلیل جنگ قدرت بین ایران و عربستان سعودی ، تهران "آرزو داشتن بمب" را کنار بگذارد و امتیازات قابل توجهی به ایالات متحده بدهد. بنابراین آلمان باید "خود را برای سناریوهای بحران آماده کند".

اشتاینبرگ تمایز مهمی را میبیند.از یک طرف ، وی سیاستمداران ، دیپلمات ها و دانشمندان آلمانی را می بیند که ترجیح می دهند ایرانی با سلاح هسته ای بپذیرند تا "درگیری های مسلحانه".

از طرف دیگر ، او کسانی را می بیند که در هر صورت سعی در جلوگیری از بمب ایران دارند و همچنین حملات نظامی را برای این منظور مناسب می دانند.گروه دوم شامل اسرائیلی های چند حزب و متحدان عرب جدید آنها است.

اشتاینبرگ خواستار است که المان نیز همراه شود : فشار بر ایران را افزایش دهید - این شاید آخرین فرصت برای جلوگیری از بمبگذاری ایران و بمباران ایران باشد.

با این ادعا ، اشتاینبرگ به مشكلی اساسی در مشاركت جدید بین جو بایدن و آن سوی اقیانوس اطلس می پردازد.

در مورد ایران ، اساس این مشارکت چه خواهد بود؟ آیا اتحادیه اروپا از این پس فشارها بر روی تهران را همراه با ایالات متحده افزایش می دهد؟ یا آیا ایالات متحده برای نجات توافق هسته ای و نادیده گرفتن هشدارهای هنری کیسینجر ، به استراتژی گفتگوی فرانسه ، انگلیس و آلمان می پیوندد؟
Share:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Fixed Sidebar (true/false)

حق چاپ - 2020 کلیه حقوق محفوظ است. با پشتیبانی Blogger.

latestcomments

تبليغ

بازي

About Me

تختگاه و سکوی مستقل که جدیدترین و تازه ترین ها را برای همه افرادی که در خارج و داخل کشور زندگی می کنند، ارائه می دهد.

مجسمۀ رئیس جمهوری روسیه از موزۀ «گرِوَن» پاریس برداشته شد

  در پی تهاجم روسیه به اوکراین، موزه گرِوَن در پاریس مجسمه مومی ولادیمیر پوتین را جمع آوری کرد. مدیر اين موزه به خبرگزاری فرانسه گفت که موزه...

جستجو

آرشيو

جمال

اخبار

العاب

Post Top Ad

Post Top Ad

Author Details

العاب

اخر المواضيع

فرم تماس

نام

ایمیل *

پیام *

Post Top Ad

كيك

احدث المواضيع

بايگانی وبلاگ

Recent Posts

Unordered List

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
  • Aliquam tincidunt mauris eu risus.
  • Vestibulum auctor dapibus neque.

Pages

Theme Support

Need our help to upload or customize this blogger template? Contact me with details about the theme customization you need.