Featured

گزارش رویترز از آخرین تحولات توقیف کشتی کره‌ای؛ از پاسخ ایران به اتهام گروگانگیری تا احضار سفیر ایران در سئول

  به نقل از رویترز، ایران روز سه شنبه و یک روز پس از آن که نفتکشی را در خلیج فارس تصرف کرد انکار کرد که از این کشتی کره جنوبی و خدمه آن به عنوان گروگان استفاده می‌کند، در حالی که از سئول می‌خواهد 7 میلیارد دلار پول بلوکه شده‌اش تحت تحریم های ایالات متحده را آزاد کند.


تصرف کشتی MT Hankuk Chemi و 20 نفر از خدمه آن در نزدیکی تنگه استراتژیک هرمز به عنوان تلاش تهران برای رسیدن به خواسته‌هایش، درست دو هفته قبل از آغاز به کار جو بایدن در ایالات متحده تلقی شده است.

ایران می خواهد که بایدن تحریم های اعمال شده توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور بازنده را لغو کند.  منتقدان تهران مدتهاست که این کشور را به توقیف کشتی‌ها و زندانی کردن خارجی‌ها به عنوان روشی برای دستیابی به قدرت در مذاکرات متهم می‌کنند.

الحرس الثوري يوقف سفينة كورية جنوبية في الخليج الفارسي

علی ربیعی سخنگوی دولت ایران در یک کنفرانس خبری گفت: "ما به چنین ادعاهایی عادت کرده ایم."  "اما اگر گروگانگیری هم وجود داشته باشد، این دولت کره است که 7 میلیارد دلار که متعلق به ما است را به دلایل بی اساس گروگان گرفته است."

کره جنوبی سفیر ایران را احضار کرده و خواستار آزادی این کشتی شده و گفته که هیاتی را برای مذاکره در مورد آن به ایران اعزام خواهد کرد.  ایران می گوید این کشتی به دلیل تخلفات زیست محیطی توقیف شده است.

توانایی ایران در به چالش کشیدن حمل و نقل در خلیج فارس یکی از اصلی ترین نقاط قوت آن در مذاکراتی دشوار در زمان روی کار آمدن دولت بایدن در 20 ژانویه است. ایران در سال 2019 هم یک نفتکش انگلیسی را به مدت دو ماه توقیف کرده بود.

ترامپ پس از کنار گذاشتن توافق هسته‌ای که باراک اوباما، سلف خودش با ایران به آن توافق کرده بود، تحریم‌های ایالات متحده را باری دیگر تحمیل کرد، کره جنوبی، مانند دیگر کشورها موظف است دسترسی ایران به سیستم مالی خود را محدود کند.

ایران می گوید این تحریم‌ها غیرقانونی است و به اقتصادش صدمه زده است ، از جمله توانایی این کشور در مقابله با کوید۱۹ که به بدترین شیوع در خاورمیانه است.

هدف بایدن احیای توافق هسته‌ای است، اما احتمال دارد هرگونه آب شدن یخ‌ها چالشی دیپلماتیک ایجاد کند.

از زمان کنار گذاشتن توافق از سوی ترامپ، ایران اقداماتی را انجام داده که آن را نقض کرده است. بایدن می‌گوید قبل از برقراری مجدد توافق ، ایران باید کاملاً با آن سازگار شود، در حالی که ایران می‌گوید واشنگتن ابتدا باید تحریم‌ها را لغو کند.
Share:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

Fixed Sidebar (true/false)

حق چاپ - 2020 کلیه حقوق محفوظ است. با پشتیبانی Blogger.

latestcomments

تبليغ

بازي

About Me

تختگاه و سکوی مستقل که جدیدترین و تازه ترین ها را برای همه افرادی که در خارج و داخل کشور زندگی می کنند، ارائه می دهد.

مجسمۀ رئیس جمهوری روسیه از موزۀ «گرِوَن» پاریس برداشته شد

  در پی تهاجم روسیه به اوکراین، موزه گرِوَن در پاریس مجسمه مومی ولادیمیر پوتین را جمع آوری کرد. مدیر اين موزه به خبرگزاری فرانسه گفت که موزه...

جستجو

آرشيو

جمال

اخبار

العاب

Post Top Ad

Post Top Ad

Author Details

العاب

اخر المواضيع

فرم تماس

نام

ایمیل *

پیام *

Post Top Ad

كيك

احدث المواضيع

بايگانی وبلاگ

Recent Posts

Unordered List

  • Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit.
  • Aliquam tincidunt mauris eu risus.
  • Vestibulum auctor dapibus neque.

Pages

Theme Support

Need our help to upload or customize this blogger template? Contact me with details about the theme customization you need.